V tomto článku sa môžete pozrieť, ako sme pripravovali obálku knihy Ako schudnúť rýchlo. Nakoniec sme vybrali akvarelový obraz s motívom jablka. Ale začiatky boli iné.
Prvé skice knižnej obálky boli zložité a neprehľadné. Skúšali sme rôzne motívy, farebnosti a štýly.
Pre knihy o chudnutí sa dosť často používa obrázok zeleniny a ovocia, alebo jedlo. Uvažovali sme nad podobným konceptom. V ďalšej fáze sme uvažovali s motívom bežkyne. Beh, alebo šprint by mohol asociovať rýchlosť a pretrhnutie cieľovej pásky by bolo symbolizovalo úspech.
Prvý koncept obálky sme však zamietli. V prvom rade - pri chudnutí je beh celkom nevhodný. Nuž a druhá vec: obrázok nie je výrazný.
Bežkyňa, kým sa na tento akvarelový obraz pozeráte v detaile je čitateľná a jasná. No akonáhle sa na návrh knihy pozriete v malej verzii...
...tak obrázok nemá dostatočnú optickú "váhu" a začína sa strácať. Je nevýrazný. Preto ďalším nápadom bolo, že by sme použili ako symbol jablko. Jablko je v knihe odporúčané jesť denne na desiatu, alebo olovrant a tak sa do konceptu celkom hodí.
V akvarelovej verzii obraz vyzeral takto. Dosť rýchlo sme však zistili, že prakticky žiadna odroda jabĺk nemá takto umiestnené listy. Preto som maľovala ďalšie a ďalšie verzie akvarelových obrazov jablka.
Ktorý tvar a ktorý lístok sa bude najlepšie hodiť ako ilustrácia pre obálku knihy?
Mimochodom, toto je jablko, ktoré som maľovala ako poslednú verziu, ktorá sa nakoniec dostala až do tlače.
Pri výbere sme s Mirom riešili aj vektorovú verziu jablka. Tú som kreslila v Adobe Illustrator CC.
V digitálnej verzii to vyzeralo čisto a veľmi výrazne. Avšak nátlačok nemal tú farebnú hĺbku, akú sme chceli. Keďže sme sa nevedeli rozhodnúť, dali sme o verzii rozhodnúť 50 nezainteresovaných divákov.
Hlasovanie dopadlo jednoznačne v prospech akvarelovej verzie.
Preto sme v poslednej verzii už len riešili, či jablko dáme skôr širšie, alebo užšie a obálka bola na svete.
Vytvoriť obraz pre obálku knihy je často náročný proces. Okrem samotného maľovania akvarelom, či inou technikou je potrebné myslieť na kontext. K obrazu pribudne zvyčajne aj nejaký text, celé to musí byť kompozične vyvážené. Pre knižné obálky platia síce štandardné kompozičné pravidlá, no všetko je tu podriadené tomu, aby čitateľa upútal celok - teda aj názov.
Vždy je potom potrebné kalkulovať aj s tým, že kniha sa v predajni možno bude predávať položená medzi desiatkami iných titulov.
Práve preto je návrh knižnej obálky náročný proces a vopred nikdy nie je možné odhadnúť, ako to dopadne. Oproti tomu keď maľujem obraz určený na stenu, situácia je odlišná. Tam je akvarelový motív nielen hlavný, ale aj jediný prvok, ktorý je dôležitý. Krajinka, portrét, či zátišie sú na obraze to jediné, čo treba namaľovať. Pri knižnej obálke však prichádza k slovu zvyčajne ešte aj
Akvarelový obraz sa teda technologicky celkom hodí na knižné ilustrácie. Pri jeho návrhu však maliar musí myslieť vopred aj na veci, na ktoré pri maľovaní bežných obrazov na stenu vôbec netreba myslieť.
Proces návrhu knižnej obálky teda znamená tvoriť viacero verzií. Vždy je lepšie, ak sa dá vybrať z rôznych možností a potom sa posuniete vždy o kus ďalej.
Keď nakoniec po prvý raz vidíte knihu z tlačiarne, vždy sa vám vybavia všetky predošlé kroky, ktoré k nej viedli.
Pridajte sa do našej skupinky Maľujeme akvarelom.
www.facebook.com/groups/malujeme.akvarelom
Zdieľame tam svoje najnovšie obrázky a dávame si cvičenia.