Jednou z častých úloh kresliara, ale aj maliara býva kreslednie či maľovanie portrétu z fotografie. Predsa len - ručná práca sa aj dnes ešte cení. V tomto článku vám dám niekoľko tipov k tomu, aké fotografie sa hodia ako podklad na portrét a ktoré by pri maľovaní dopadli asi zle.
Na vstupe môže byť bežná fotografia. Tú potom môže maliar premaľovať do akvarelového obrazu. Napríklad takto:
Tento obraz som maľovala posledne na objednávku a dostala som súhlas zverejniť ho. Je to pekná ukážka toho, ako sa dá namaľovať akvarel z fotografie.
Samotné maľovanie vždy vnesie do obrázkov určité nepresnosti a chyby. S tým treba počítať.
Dalo by sa síce namaľovať perfektný fotorealistický portrét z fotografie. Na nerozoznanie od fotky. Ale potom je tu jedna otázka: načo ručne maľovať niečo, čo bude vyzerať ako fotografia?
Inými slovami: ak chcete perfektný farebný obraz ako pri pohľade na fotografiu, tak si fotografiu dajte zväčšiť vo fotoslužbe. Tam vám ju za nie veľký peniaz vedia zväčšiť a často aj zarámovať. Aj z mobilu tak môžete získať perfektný obraz na stenu a jeho cena bude naozaj prijateľná. Čo však je dôležité: nebude sa na nič hrať! Fotografia z fotografie je presne to, čo sa očakáva. Ak je zaťažená akoukoľvek z fotografických chýb (zrnitosť, neostrosť...) tak je to stále štýlovo čisté.
Preto vám odporúčam fotografie nemaľovať, ale zväčšovať. Až potom, keď sa rozhodnete že chcete mať doma namaľovaný obraz, môžeme fotografiu použiť ako jeho predlohu. Maliar môže svojími výrazovými prostriedkami obrázok prerozprávať. Musíte však počítať s tým, že do obrazu vnesie rôzne typické maliarske, alebo kresliarske výrazové prvky.
Poďme hneď zhurta na niekoľko príkladov fotografií, ktoré by boli veľmi zlým podkladom pre maľbu aj kresbu z fotografie.
Toto je typická momentka. Zachytenie / zmrazenie momentu je typickým fotografickým výrazovým prostriedkom. Absolútne sa nehodí ako podklad pre maľbu či kresbu.
Maliar totiž normálne maľuje portrét aj niekoľko hodín. Preto sme zvyknutí na to, že maliarsky vnímaný portrét bude mať pokojné tempo rozprávania príbehu. Akonáhle ako podklad použijete momentku, v tej chvíli sa prezradíte. Každý okamžite uvidí, že ide o obraz namaľovaný z fotografie. Prvé, čo sa vás potom spýtajú bude, či ten obraz vznikol v nejakej aplikácii. Veď toľko appiek sa dnes snaží simulovať maliarske techniky. Váš draho zaplatený originálny obraz sa tak automaticky diskvalifikuje. Ľudia sa na obrazy na prvý pohľad premaľované z nejakej momentky dívajú zvyčajne cez prsty.
Zásada číslo jeden: Vyberte si takú predlohu, ktorá má aspoň niektoré znaky typické pre maľbu.
Prejdime si teraz niekoľko znakov, ako má a ako nemá vyzerať fotografia, podľa ktorej sa podarí namaľovať podľa možnosti čo najkrajší portrét.
Najčastejšou chybou je fotografia snímaná z väčšej diaľky, než treba. Často mi ľudia pošlú takýto obrázok s tým, že mám z toho spraviť obraz na stenu - ale mám použiť len tvár. Taká úloha spravidla dopadne zle. Vidíte síce, že tvár v zábere je, ale nedá sa dobre namaľovať. Ako podklad na portrét je potrebné vidieť čo najviac podrobností.
Akonáhle spravíte zväčšeninu tváre z tej fotky, je koniec.
Vidíte že aj po zosvetlení tváre je obrázok značne nečitateľný a neostrý. Veľká väčšina obrazovej kvality sa minula na okolie a to je hlavný problém.
Ďalší veľmi zlý základ na portrétovanie je bežná fotka mobilným telefónom zblízka. Mnoho týchto fotoaparátov má pomerne širokouhlý objektív. Portrétovaný potom na fotke vyzerá čudácky.
Vľavo normálna fotka, vpravo záber zblízka, ako by dopadol pri fotení mobilom. Ukážka je z článku ako nafotiť portrét na Facebook. Je tam mnoho tipov, ktoré sa oplatí vedieť. Ak totiž na vstupe bude príjemný vzhľad portrétovaného, maľba sa zvyčajne podarí.
Ďalším neduhom sú neostré zábery. Kde nie sú podrobnosti, tam zvyčajne aj obraz dopadne horšie. Jasné, viem namaľovať obraz aj z neostrej fotky, ale nedokážem to maľovaním "zaostriť". Ak presne neviem, ako vyzerá oko portrétovaného, nemôžem si ho vymyslieť. Teda... Môžem. Ale to už by bol niekto celkom iný.
Teraz sa pozrime na osvetlenie.
Neraz si ľudia chcú dať namaľovať obrázok, kde tvár je v tme. Spravidla je to beznádejné. V takej tme sa prakticky nedá nájsť nejaký prvok, ktorého by sa maliar mohol chytiť.
Dvojsečné sú aj obrázky s výrazne bočným osvetlením. Taký portrét niekedy dopadne vynikajúco. Inokedy veľmi zle. V čiernobielej retuši som zvýraznila, čo je potom pri maľovaní problém - takmer nulové informácie v tmavej časti obrazu. To si mohol dovoliť Rembrandt. Ale pri kresbe ceruzkou, či uhlíkom je to zvyčajne nevhodné. Ani akvarelové obrázky nemajú radi takúto tmu. Do úvahy by potom prišli akrylové, alebo olejové farby.
Bleskové prerozprávanie tohto portrétu pomocou ceruzky. V svetlej časti tváre je pomerne málo informácií a tmavá časť na maľbe a najmä na kresbe zvyčajne vyjde veľmi plocho a nezaujímavo.
Myslite však aj na to, že bočné osvetlenie, napríklad slnko často zvýrazní vrázky a človek zdanlivo vyzerá starší.
Ďalší veľmi problematický základ na maľbu je fotka s bleskom. Ešte horšie - fotka z mobilu s bleskom. Tam zvyčajne nie sú žiadne prirodzené poltóny. Portrétovaný potom v tvári nemá žiadnu plasticitu. Informačne hodnotné sú skôr kontúry a linky okuliarov. To naozaj nebýva dobré ani na obrázkoch.
Rýchla skica ceruzkou. Hneď vidieť, že výrazné okuliare obrazu dominujú a v plochej takmer jednofarebnej časti tváre sa zlievajú podrobnosti. Pri kreslení potom kresliar cíti neistotu a tá sa zvyčajne prenesie aj na výsledné dielo.
Ideálny základ na maľbu podľa fotografie sú obrázky snímané v mierne bočnom a mäkkom osvetlení. Napríklad pri okne, ktorého svetlo je rozptýlené bielou záclonou.
Takto mäkko vyjadrené poltóny v tvári potom umožnia dosiahnuť maľbu, na ktorej portrétovaný bude vyzerať čo najviac realisticky.
Ešte jedna rýchla skica ceruzkou podľa tejto fotografie. Vidíte, aké bohaté množstvo informácií a poltónov je na portréte možné zobraziť. Pre oko potom takýto obrázok môže vyznieť ako zdanlivo najprirodzenejší.
Práve preto je dôležité, aby ste si dali maľovať portrét podľa kvalitnej fotografie. Kvalitnej nielen tým, že ju vyrobil dobrý fotoaparát, ale je na nej aj slušne osvetlený človek, ktorý má byť na portréte.
Rovnaký obrázok som na ukážku namaľovala aj akvarelom podľa fotky.
V prvej fáze som naniesla akvarelom pleťovú farbu tváre a vlasy.
V ďalších vrstvách sa farebne zaťažujú tmavé oblasti, ale svetlých sa už štetec nesmie ani dotknúť.
Ku koncu práce už človek začína byť rozpoznateľný a je čas nakresliť najtmavšie objekty, napríklad okuliare.
Výsledný portrét podľa fotky. Okuliare tu pôsobia trocha neprirodzene, maľovala som ich jednou farbou a pomerne narýchlo. Na tejto ukážke som vám chcela ukázať, ako vyzerá detail portrétu.
Pri ručne maľovanom obraze sa každý ťah štetca dá vidieť a dáva určitý zmysel. Nikde sa nič neopakuje. O chvíľu si ukážeme obrázky, ktoré maľujú aplikácie, ktoré maľbu či kresbu iba simulujú. Na nich sa spravidla dá nájsť buď nejaký vzor, alebo iný problém, ktorý by skutočný maliar nikdy nespravil.
Skôr, než si nájdete maliara, alebo maliarku, ktorý vám namaľuje obraz, poďme si spraviť ešte jedno krátke zamyslenie.
Rozoberiem to trocha detailnejšie.
Teraz pár príkladov.
Najmä, ak ako zdrojový obrázok slúži typická momentka, najvhodnejšie je spraviť si ju fotocestou na väčší rozmer. Momentka je typický výrazový a vyjadrovací prostriedok fotografie. Nehodí sa jeho prerozprávanie trebárs do olejomaľby. Aj tak by to diváci hneď zistili a nelichotivo komentovali.
V každej lepšej fotokopírovacej službe vám to vedia spraviť a cena za výrobu nie je veľmi vysoká. Dodajú vám hotový obraz, ktorý stačí zavesiť na stenu. To je aj moje odporúčanie.
Druhým príkladom je ručná kresba. Na zábere je kresba ceruzkou. Na prvý pohľad je jasné, že ide iba o prerozprávanú fotografiu a to značne znižuje hodnotu výtvarného diela. Akokoľvek perfektne by som to namaľovala či nakreslila - diskvalifikujem obraz tým, že sa prezrádza jeho skutočný pôvod z fotky.
Pri detailnom pohľade budete vidieť, že každý jeden ťah ceruzkou niekto naozaj spravil, že ide o plne ručnú prácu. Niečo takéto zatiaľ bežné programy a aplikácie ešte veľmi spraviť nevedia.
Proti tomuto príkladu teraz však postavme prácu aplikácie, ktorá dokáže simulovať maľbu na plátno. Pripravila som niekoľko ukážok.
Príklad olejomaľby vyrobenej z fotografie. Na prvý pohľad nie je asi nič podozrivé.
Pri detailnom pohľade však rýchlo vidíte, že niečo nie je v poriadku - toto nie je olejomaľba. Ručná práca by jednoducho vyzerala inak.
Sú však situácie kedy aj takýto obraz dokonale splní svoj účel. Cena za výrobu? Takmer nič. Aplikácií je plno a aj tie zadarmo slušne splnia svoj účel. Jediné, čo potom treba zaplatiť je výroba fotografie na veľký formát. Plus možno rámovanie. Ale to by bolo rovnaké aj pri originálnej olejomaľbe.
Iný príklad maľby podľa fotografie. Skúsené oko vidí, že je to namaľované aplikáciou.
Žiada sa vám kúsok pop-artu? Ani taký portrét nie je problém pre program Virtual Painter, ktorým sú vyrobené všetky tieto ukážky.
Aj táto maľba vznikla bez toho, aby som musela vytiahnuť štetec.
Ešte jeden príklad. Priznávam sa, toto by som namaľovať nedokázala.
Alebo sa vám žiada trocha rembrandtovského prítmia? Žiaden problém!
Týmito strojovými ukážkami som vás chcela upozorniť na to, že portrét z fotografie môžete vyrobiť aj takýmto jednoduchým spôsobom. Jasné, zvyčajne vidieť, že to nemaľoval maliar. Ale často to nevadí.
Keď si budete chcieť dať namaľovať akvarelový obraz, rada vám ho namaľujem. Najjednoduchšie si ho objednáte cez sashe.sk/balentova kde vám zároveň tretia strana dáva záruku, že obchod prebehne korektne.
Pridajte sa do našej skupinky Maľujeme akvarelom.
www.facebook.com/groups/malujeme.akvarelom
Zdieľame tam svoje najnovšie obrázky a dávame si cvičenia.